مقدمه
ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاهی یکی از چالشهای مهم در مدیریت آموزش عالی است. در این مقاله، الگوی جدیدی برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها با استفاده از تحلیل عاملی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM) ارائه میشود. این الگو میتواند به بهبود کیفیت آموزش و تخصیص منابع در نهادهای آموزش عالی کمک کند.
تحلیل عاملی
تحلیل عاملی به عنوان یک روش آماری به استخراج شاخصهای اصلی از دادههای پیچیده کمک میکند. این روش میتواند در شناسایی ابعاد مختلف عملکرد دانشگاهها موثر باشد.
مراحل تحلیل عاملی
در این بخش، مراحل اجرای تحلیل عاملی شامل جمعآوری دادهها، انتخاب متغیرها و تحلیل نتایج بررسی میشود.
روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (MCDM)
روشهای MCDM ابزارهایی هستند که به مدیران کمک میکنند تا گزینههای مختلف را بر اساس معیارهای متعددی ارزیابی کنند. در این مقاله، به بررسی چندین روش MCDM و نحوه کاربرد آنها در ارزیابی عملکرد دانشگاهها پرداخته میشود.
مقایسه روشهای MCDM
روشهای مختلف MCDM شامل AHP، TOPSIS و ANP مورد بررسی قرار میگیرند و مزایا و معایب هر یک تحلیل میشود.
نتیجهگیری
الگوی پیشنهادی میتواند به عنوان یک ابزار مؤثر برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها استفاده شود و به بهبود کیفیت آموزش و تخصیص منابع کمک کند. با توجه به نیاز روزافزون به کیفیت در آموزش عالی، این الگو میتواند به مدیران در تصمیمگیریهای استراتژیک یاری رساند.
رفرنس
سید حسین رضوی حاجیآقا، مریم دانشور، مهسا یحیایی. 1401. شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره ارزش شرکتهای نوپا در صنعت ICT و رتبهبندی شرکتها با رویکرد ترکیبی دلفی و ایداس فازی. سومنی کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، .

