A Fuzzy Binary Bi-objective Transportation Model: Iranian Steel Supply Network(2018)

مدل حمل‌ونقل دوهدفه دوتایی فازی در شبکه تأمین فولاد ایران

در دنیای رقابتی امروز، مدیریت بهینه زنجیره تأمین به‌ویژه در صنایع بزرگ مانند فولاد اهمیت بسزایی دارد. یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه، تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت و با پارامترهای متغیر است. مقاله حاضر به معرفی یک مدل حمل‌ونقل دوهدفه دوتایی فازی برای شبکه تأمین فولاد ایران می‌پردازد که می‌تواند راهگشای مدیران و تصمیم‌گیرندگان حوزه لجستیک باشد.

معرفی مدل حمل‌ونقل فازی دوهدفه

این مدل با هدف حداقل‌سازی همزمان هزینه و زمان حمل‌ونقل، از رویکرد برنامه‌ریزی فازی بهره می‌گیرد. پارامترهای نامطمئن و متغیر مانند هزینه‌های حمل، زمان ارسال و ظرفیت‌های حمل‌ونقل به صورت فازی مدل‌سازی شده‌اند تا شرایط واقعی بازار ایران بهتر شبیه‌سازی شود.

اهداف اصلی مدل

  • کاهش هزینه‌های کلی حمل‌ونقل
  • کاهش زمان کل ارسال محموله‌ها

مزایای استفاده از مدل فازی در زنجیره تأمین فولاد

  • افزایش دقت تصمیم‌گیری در محیط‌های نامطمئن
  • امکان بهینه‌سازی همزمان چند هدف متضاد
  • کاهش ریسک‌های عملیاتی ناشی از نوسانات بازار

مطالعه موردی: شبکه تأمین فولاد ایران

نتایج پیاده‌سازی مدل در شبکه تأمین فولاد ایران نشان داد که بهره‌گیری از برنامه‌ریزی فازی می‌تواند به تخصیص بهینه منابع، تسریع فرآیندها و کاهش هزینه‌ها منجر شود. این رویکرد برای مدیران ارشد صنعت فولاد، ابزاری کارآمد در مواجهه با عدم قطعیت فراهم می‌آورد.

نتیجه‌گیری

مدل حمل‌ونقل دوهدفه دوتایی فازی، پاسخی نوین به چالش‌های زنجیره تأمین در صنایع فولاد است. این مدل با درنظر گرفتن پارامترهای فازی و اهداف چندگانه، امکان تصمیم‌گیری علمی‌تر در شرایط واقعی را برای مدیران فراهم می‌کند.

رفرنس

H. Amoozad Mahdiraji, M. Beheshti, S.H. Razavi Hajiagha, E.K. Zavadskas. 2018. A Fuzzy Binary Bi objective Transportation Model: Iranian Steel Supply Network. Transport, Vol. 33, Issue 3, 810-820 (WOS: Q3).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *